<<< strona główna

Dom Na Wodzie - DNW

Dodaj do ulubionych, nie będziesz szukał linku

strona główna

Jak powstawał pierwszy w Polsce Dom Na Wodzie.

Marzenia się spełniają! Tak pomyślałem kiedy pierwszy raz zaświtał mi pomysł: Dom Na Wodzie! Wszystko jest pierwsze i nowe. Co tydzień muszę odkrywać "Amerykę" :-) Prawie wszystkie osoby mówią mi, że pomysł jest z kosmosu. Wtedy zawsze odpowiadam, że ludzie byli na księżycu zanim ja się urodziłem, a przecież nie mam już 20 lat...

Patroni medialni Dom Na Wodzie:

AKTUALNOŚCI

Przedstawione poniżej zdjęcia stanowią własność intelektualną ich właścicieli. Ich publikacja w serwisie Dom Na Wodzie ma na celu prezentację tradycji i dorobku związanego z rzeką Odrą...

dodano:
  Częstochowa - Referat i Wystawa DNW 16.09.2006 /  00:52
  Wystawa plenerowa Wrocław-Rynek 15.08.2006 /  16:51
  Nareszcie start budowy !!! 16.08.2006 /  14:30

Pływająca wystawa na stuletniej barce / "rzeka-miasto-ludzie"

Solidny fundament...

O tej wystawie wiedziałem już od znajomych więc udałem się któregoś dnia z córką. Mimo, że mam jako taki pogląd o tym co działo się na Odrze na przestrzeli lat to tutaj ponownie nabrałem szacunku do ogromnej tradycji. Jak wspominałem wielekroć nie jestem obiektywny w temacie Wrocławia i Odry jednak po obejrzeniu wystawy "obiektywnie" twierdzę, że właśnie w naszym mieście najwięcej działo się w żegludze śródlądowej. Tak było praktycznie przez setki lat i tak praktycznie ma szanse być w przyszłości.

Oficjalna Strona wystawy: www.rzeka-miasto-ludzie.pl

Organizator wystawy: Ośrodek "Pamięć i Przyszłość"

Termin wystawy: 10 październik - 10 listopad 2008

Miejsce wystawy: Bulwar Xawerego Dunikowskiego/Odra obok Hali Targowej

Bilety: 1 zł

Zobacz katalog wystawy poniżej >>>

Konferencja: "Spotkajmy sie nad Odrą - 2007"

MOŻE TYM RAZEM...?

O Biurze Sportu, Turystyki i Rekreacji piałem już z okazji otwarcia ZATOKI GONDOL. Mimo że temat Odry do tej pory wszyscy omijali duuuużym łukiem to właśnie w tym biurze są osoby które wzięły "byka za rogi". Z moich obserwacji życiowych wynika, że "Błyskawiczny sukces wymaga piętnastu lat przygotowań". Tę zasadę tłumaczę i realizuję sobie przyjmując, że nawet największe rzeczy trzeba realizować małymi krokami. Oczywiście warto mieć plan aby zrealizować to w jednym wcieleniu. Coś mi mówi że może właśnie w Urzędzie Miejskim mają plan.

Biuro Urzędu Miejskiego poprosiło mnie o udział w konferencji i prezentacje mojego projektu. Będę chciał przedstawić opracowanie w którym krótko opisze zjawisko DNW i spróbuję przedstawić perspektywy rozwoju DNW we Wrocławiu. Obok >>> jest do pobranie pismo z namiarami na osobę, która koordynuje temat udziału w konferencji. Jeśli przez czyjeś serce "przepływa Odra" namawiam do udział w konferencji.

Termin konferencji: 28 września 2007 r.

Oficjalny program tutaj >>>       Oficjalny dokument tutaj >>>

ZATOKA GONDOLI WE WROCŁAWIU

NARESZCIE JEST....

Każdy kto wie gdzie jest to miejsce pewno zastanawiał sie jakim cudem tak uroczy zakątek stoi przez ponad 60 lat pusty. Ja z oczywistych powodów patrzyłem na to miejsce jako atrakcje punkt wodniacki. Jeszcze w 2005 roku znalazłem przedwojenne zdjęcie na którym było widać to urocze miejsce. Właśnie dlatego ucieszyłem sie niezmiernie kiedy we wrześniu 2006 w tym miejscu pojawił sie sprzet pogłębiający. Zapytałem wtedy obsługę co sie dzieje i usłyszałem, że będzie odbudowana Zatoka Gondoli. Znawcy tematu mówią, że przed wojną we Wrocławiu jako jedyni poza Wenecją byli legalni ( patrz: certyfikowanii ) gondolierzy. Jeśli tylko utrzymaniem tego zajmie sie ktoś z wyobraźnią to sam osobiście będę wypożyczał kajak mimo, że oficjalna cena nie jest mała...:) Podczas otwarcia zatoki zobaczyłem na moście baner z napisem|: SPOTKAJMY SIE NA ODRĄ. Faktem jest, że mimo iż hasło jest mocno marketingowe to musze przyznać, że obecne władze przez  lat zrobiły dla Odry więcej niż wszyscy wcześniej przez 60 lat.

Zobacz film z otwarcia Zatoki >>>

Termin otwarcia: 14 lipca 2007 r. o godz. 12.00

Miejsce: Wrocław, ul. Purkyniego pomiędzy Muzeum Narodowym i Wzgórzem Polskim w miejscu ujścia dawnej Fosy Miejskiej do Odry.

Oficjalny dokument tutaj >>>

Prace przed otwarciem Zatoki:

Uroczyste otwarcie Zatoki:

Wrocław twarzą do Odry – nadodrzański boom inwestycyjny

WROCŁAWSKI KLUB LOBBINGU ODRZAŃSKIEGO

Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” Oddział Miejski we Wrocławiu uprzejmie zaprasza na 78 spotkanie „WROCŁAWSKIEGO LOBBINGU ODRZAŃSKIEGO”, w ramach, którego odbędzie się konferencja pt.  „Wrocław twarzą do Odry – nadodrzański boom inwestycyjny.”, którą poprowadzi:

mgr inż. Grzegorz Roman

Dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju

Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Termin: 22 marca 2007r. (czwartek) o godz. 17:00

Miejsce: Wrocław, ul. Kuźniczej 11-13 - II p. (siedziba Stowarzyszenia)

O moich kontaktach z CIVITAS pisałem tutaj >>>

REPORTAŻ NIEMIECKIEJ TELEWIZJI PAŃSTWOWEJ ARD TV

BIG BROTHER na wodzie...

Kto mnie zna wie, że nie jestem szczególnym ekshibicjonistą. W pierwszym dużym reality show oglądałem jedynie finał i to głównie dlatego aby zobaczyć do jakich rozmiarów TVN rozdmucha bądź co bądź zwykłe podglądanie. Zaraz po świętach odezwała sie do mnie Pani z niemieckiej telewizji Państwowej ARD TV (takie coś jak u nas TVP 1i2). Stwierdziła, że usłyszała o tym, że mam zamiar zbudować pierwszy i że jest to dobra historia na reportaż. Chwilę łapałem oddech i wcale nie trzeba było mnie długo namawiać. Pomyślałem, że to kolejna okazja aby promować idee DNW. Założenia są proste, przez ok dwa tygodnie ekipa jeździ ze mną wszędzie tam gdzie robię coś w temacie DNW. Ponieważ na przełomie lutego i marca na konkretnie miała sie zacząć praca pomysł wydał sie dobry. W połowie stycznia na spotkanie do Wrocławia przyleciał reżyser. Spotkanie było długie, ale bardzo owocne. Przedstawiłem w skrócie to co dokonałem do tej pory. Castign przeszedłem pozytywnie i od 2 marca ekipa była ze mną we wszystkich ważnych miejscach. W pierwszym dniu byliśmy w miejscu gdzie zamawiam zbrojenie do betonowego pływaka. To jedna z największych firm w Polsce, która wykonuje elementy zbrojenia BUD-SERWIS. O tym jak rozpoczęła sie moja współpraca opisuję tutaj >>>

Wg planu emisja reportażu odbędzie sie 21 kwietnia o 17:30. Myślę, że zaraz po emisji reportaż będę mógł pokazać również tutaj.

REKREACYJNE WYKORZYSTANIE ODRY i JEJ DOPŁYWÓW

WROCŁAWSKI KLUB LOBBINGU ODRZAŃSKIEGO

Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana“ Oddział Miejski
we Wrocławiu uprzejmie zaprasza na 77 spotkanie „WROCŁAWSKIEGO LOBBINGU ODRZAŃSKIEGO“, w ramach, którego odbędzie się konferencja na temat: „Rekreacyjne wykorzystanie Odry i jej dopływów”. Konferencję poprowadzi Bożena Siczek, prezes Wrocławskiego Klubu Wodniaków „Wiadrus” przy Oddziale Wrocławskim PTTK.

W dyskusji panelowej udział wezmą:

1. Jacek Jasiński – Centrum Turystyki Kajakowej „ROKANA”
2. Wojtek Bigiel – AWF Wrocław
3. Ewa Gancarz – Klub Sportów „PEGAZ”
4. Wiesław Jurewicz – Wydawnictwo MAWI
5. Andrzej Piasecki – Klub Turystyki Kajakowej „Ptasi Uskok”
6. Bohdan Krakowski – Klub „Kapok” (spływy integracyjne)

Termin: 18 stycznia 2007 r. godz. 17:00

Miejsce: Wrocław, ul. Kuźniczej 11-13 - II p. (siedziba Stowarzyszenia)

O moich kontaktach z CIVITAS pisałem tutaj >>>

REFERAT W SARP KATOWICE - Galeria Architektury SARP

Miłe zaskoczenie...

Za każdym razem kiedy ktoś odzywa się w sprawie wygłoszenia referatu o DNW jestem zaskoczony. Tak było i tym razem. Z SARP Katowice dostałem zaproszenie do zorganizowania wystawy i wygłoszenia referatu. Oczywiście podjąłem temat, zwłaszcza, że Katowice to prawie Gliwice i Kędzierzyn Koźle. A w tych miejscach na pewno powstaną DNW. Czuje, że Ślązacy to wymagająca grupa więc na przygotowanie referatu musze poświęcić więcej czasu.

Pamiętam z poprzednich prezentacji, że najwięcej pytań dotyczyło bezpieczeństwa żelbetonowego pływaka. Przyznam, że nie dziwiło mnie to wcale. W końcu jak wanna z betonu, która waży ponad 100 t nie zatonie i do tego uniesie jeszcze dom, który waży następne 80 t ? Właśnie dlatego poprosiłem o udział w prezentacji przedstawiciela Grupy GÓRAŻDŻE. Ponieważ cała technologia bazuje na ich produktach i recepturze pomyślałem, że będzie najlepiej jak przedstawiciel firmy opowie o tym.

Zapraszam wszystkich chętnych do udziału w spotkaniu

Podczas spotkania obecny bedzie przedstawiciel GÓRAŻDŻE Group

Termin: 5 grudnia - godz. 16.30

Miejsce: ARCHIBAR

ul. Dyrekcyjna 9, Katowice,

tel: 032 2539774

Wystawa czynna do końca grudnia 2006 r. ( wstęp wolny )

Zobacz zdjęcia z otwarcia wystawy:

WYDZIAŁU ARCHITEKTURY - POLITECHNIKA WROCŁAWSKA

W młodości siła...

Ponieważ kontakty z SARP Wrocław układały sie coraz lepiej ze strony zarządu Stowarzyszenia pojawił sie pomysł aby w wygłosić referat dla studentów Wydziału Architektury Politechniki wrocławskiej. Nowy zarząd, który objął właśnie władzę bardzo aktywnie zabrał sie do pracy. Organizują całkiem sporo spotkań i prezentacji. Właśnie wtedy okazało sie iż część członków SARP ma kontakty z Politechniką. Udało sie ustalić termin, a na spotkanie zaprosiłem mojego architekta. Przyjechał tego dnia rano, a ponieważ spotkanie na uczelni było wieczorem praktycznie cały dzień poświęciliśmy na rozmowy o projekcie wnętrza. Spotkanie było jednak inne niż wszystkie poprzednie. Głównie przez średnią wiekową. Postawię tezę, że w towarzystwie byłem najstarszą osobą !!!

Wiedziałem jednak, że widzowie są strasznie ważni i to co będę mówił musi być dopieszczone. Praktycznie jeszcze nigdy wcześniej nie dostałem tylu pytań co od tych młodych studentów. Wszystkie pytania wskazywały, że w tych przyszłych architektach w przyszłości każdy właściciel DNW może mieć sojuszników. Miałem głębokie przekonanie, że w ich głowach nie było dylematów czy DNW w ogóle ma sens tylko jak to zrobić. Może to kwestia wieku i otwartości, a może tego, że w tych czasach łatwiej jest zwiedzać świat. W końcu DNW stoją nawet w Pradze, Berlinie, nie mówiąc o Paryżu czy Amsterdamie. Sporo pytań wśród, których spora część dotyczyła tego co w DNW jest najważniejsze. Chodziło o konstrukcję betonowego pływaka i uwarunkowań architektonicznych które musi spełniać DNW. Ponieważ znaliśmy już z konstruktorami recepturę betonu, dyskusja była bardzo praktyczna.

Zobacz zdjęcia ze spotkania:

REFERAT DLA FORUM WYNALAZKÓW

Nie taki wcale wynalazek...

Jeszcze we wrześniu po zakończeniu wystawy we wrocławskim rynku zadzwonił do mnie Pan Janusz Zagórski. Podczas rozmowy przedstawił sie i zaprosił mnie do udziału w cyklicznym FORUM NIEKONWENCJONALNYCH WYNALAZKÓW. W pierwszym momencie poczułem sie nieswojo. Jednak po kilku dniach przypomniałem sobie słowa jednego kapitana statków z którym rozmawiałem będąc na morzem. Pytałem wtedy czy nie może mi wskazać producentów osprzętu okrętowego, którego nie mało będę potrzebował w DNW. Na koniec stwierdził: "...to niezły patent taki dom. Sam pomyśle o czymś takim dla siebie.." Słowo PATENT dotyczy przecież wynalazków. Oczywiście nie myślę aby zgłaszać w Urzędzie Patentowym pomysł na DNW....:)

Szykując referat czułem, że wśród osób, które wymyślają silniki do samochodów na wodę albo projektują ultralekkie samoloty nie będę tłumaczyć, że w życiu warto robić coś inaczej. Przeczucia sie spełniły co potwierdziły pytania po referacie. Były rzeczowe i bardzo praktyczne co jeszcze bardziej utwierdziło mnie, że było warto. Ponieważ podczas forum prezentowane były różne "patenty"...:) uzyskałem np kontakt do osób, które projektują specjalną turbinę, którą zanurza sie w wodzie. Jej specjalny kształt sprawia, że nawet wolny nurt rzeki jest w stanie ją mocno napędzić.

Zobacz zdjęcia z Forum:

WARSZTATY DLA ARCHITEKTÓW

Nie trzeba wody...

Ta historia zaczęła sie nietypowo, jak wiele rzeczy przy DNW. Pewnego dnia dostaję maila czy nie mógłbym wygłosić referatu o DNW podczas Warsztatów dla Architektów. Z zapytaniem odezwała sie firma MEETING FACTORY z Krakowa, która organizuje regularnie takie warsztaty. Dostałem wcześniej plan warsztatów z którego wynikało, że mam szanse przedstawić DNW architektom i jednocześnie poznać szczegóły kilku firm. Wszystko odbywało sie w urokliwych wnętrzach ART Hotelu we Wrocławiu. Pamiętam, że prezentację szykowałem z nadzieją iż uda mi sie zaszczepić choćby zainteresowanie DNW wśród architektów. Czułem, że mam szanse z dwóch powodów. Po pierwsze spotkanie było dla wrocławskich architektów, a po drugie architekci którzy chcą uczestniczyć w takich warsztatach z założenia są bardziej otwarci na nowości. Czuję, bo tylko w sferze odczuć mogę to oceniać, że cel udało sie osiągnąć. Po referacie jak też podczas bankietu padło wiele ciekawych pytań. Świadomie zarówno podczas referatu jak i po unikałem próby oceny projektu mojego jaki wykonał dla mnie architekt. Wcale nie dlatego, że bałem sie krytyki :) Po kilku spotkaniach z architektami i urbanistami kiedy chciałem uzyskać opinie o projekcie prawie zawsze pytania pozostawały bez odpowiedzi...:) Myślę sobie, że chyba już na studiach uczą architektów aby nie wypowiadali się o projektach innych...:)

^ powrót

CZĘSTOCHOWA - WYSTAWA "DOMY NA WODZIE"

Nie trzeba wody...

Zamawiając tablice do wystawy we Wrocławiu pod koniec sierpnia coś tknęło mnie aby zrobić je na porządnym pcv Okazało sie to dobrym ruchem ponieważ na początku września odezwał sie SARP Częstochowa prosząc o prezentacje wystawy u nich. Oczywiście na temat zareagowałem żywo i już w kilka dni wszystko zostało dogadane. Dostałem również propozycję wygłoszenia podczas wernisażu referatu o Domach na Wodzie. Wszystko to ucieszyło mnie bardzo również dlatego, że jest zainteresowanie DNW w mieście w którym nie ma dużej rzeki.

Po wernisażu: przyznam, że słów mi trochę brakuje aby opisać to co stało sie w Częstochowie. O domach na wodzie miałem okazje opowiadać i dyskutować wiele razy jednak to właśnie w Częstochowie, gdzie nie ma rzeki, pytania były najbardziej wnikliwe i przemyślane. Dodatkowo zaskoczyła mnie frekwencja i życzliwość gospodarzy. W tym miejsce dziękuje SARP w Częstochowie oraz Panu Prezydentowi za przyjęcie i życzliwość.

Termin wystawy: 20 wrzesień - 15 październik 2006

Miejsce: Ratusz Miejski - Muzeum Częstochowskie Aleja Najświętszej Panny Maryi 45A

Wszystkie tablice są tutaj >>>

(tablice JPG jako ZIP - Rozmiar: 46 MB)

Zobacz pierwsze minuty wystawy:

^ powrót

WYSTAWA PLENEROWA "DOMY NA WODZIE" -  Rynek Wrocław

Ciekawe co powiedzą ludzie...?

Kiedy w styczniu 2005 rozpoczynałem moją przygodę z budową pierwszego w Polsce Domu Na Wodzie nie przeczuwałem, że temat okaże się tak interesujący i wciągający. Wszystko w tym temacie okazało się pierwsze i ciekawe. Obserwując jakie zainteresowanie wzbudza pomysł na mieszkanie na wodzie postanowiłem zorganizować wystawę plenerową. Miedzy 15 a 31 sierpnia 2006  na 30 tablicach w wyczerpujący sposób spróbowałem opisać historię mieszkania na wodzie, podać współczesne przykłady, wskazać kierunki oraz po raz pierwszy oficjalnie zaprezentować projekty domu na wodzie, którego budowę właśnie w tym miesiącu rozpocząłem we Wrocławiu.

+ powiększ

Termin wystawy: 15 sierpień - 5 wrzesień 2006 ( zakończona )

Miejsce: Rynek Wrocław, pierzeja północna, wstęp wolny

Jak powstawała wystawa piszę tutaj >>>

Wszystkie tablice do pobrania są tutaj >>>              (tablice JPG jako ZIP - Rozmiar: 46 MB)

Zobacz pierwsze minuty wystawy: Zobacz film z wystawy: 11MB format MOV

^ powrót

NARESZCIE START BUDOWY !!!

Na początek mały pływak

W połowie sierpnia godzić musiałem sporo spraw zawodowych, organizację wystawy w Rynku i do tego jeszcze przygotowanie sie do rozpoczęcia budowy Domu Na Wodzie. Metodą analizy, ale również za namową taty postanowiłem nie skakać od razu na "głęboką wodę". Gdzieś od końca lipca pracowaliśmy z konstruktorem nad projektem małego pływaka z betonu. Miał on służyć jako pomost pośredni w tych miejscach cumowania gdzie nie możliwy będzie postój bezpośrednio przy brzegu. Pomysłem taty było również aby wykorzystać go jako dodatkowy, zewnętrzny zbiornik na ścieki. Przy wymiarach 6mx3,5m wyszło, że ścieków może być nawet 10000 l. Oczywiście problemów tech. z tymi ściekami będzie cała masa ale zapewne do rozwiązania. Wymyśliłem, że w pływaku będzie 8 szt. zbiorników z PCV , takich jak są na budowach po 1200l każdy. Dodatkową zaletą budowania małego pływaka na początek jest to, że mogę sie na nim nauczyć logistyki pracy z betonami. W końcu w DNW nie ma nic ważniejszego niż pływadło, w moim przypadku z betonu. Bardzo nie chciałbym aby coś nie wyszło przy budowie dużego pływaka pod duży DNW i dlatego czułem pewien spokój...

+ powiększ

Więcej o małym pływaku napisałem tutaj >>>

Partnerzy DNW

Patroni i Przyjaciele DNW

Menu DNW:

Domy Na Wodzie:  Co i dlaczego  I  Gdzie i kiedy   I Bezpieczeństwo  I  Wybór miejsca   I  Jak zbudować

Kalendarium:  2005  I  2006 I  2007

Partnerzy:  Partnerzy DNW  I  Patroni medialni  I  Przyjaciele  I  Chcesz pomóc?